Dzisiaj jest: 28.5.2018, imieniny: Augustyna, Ingi, Jaromira

Nagrody i kary - dlaczego nie działają na dzieci

Dodano: 8 miesięcy temu Czytane: 1162 Autor:

Chcesz wychować dziecko na wartościowego człowieka stosując metodę nagrody i kary? Dowiedz się dlaczego ten sposób nie działa i co wybrać w zamian

Nagrody i kary - dlaczego nie działają na dzieci
Nagrody i kary - od najwcześniejszych lat przewijają się w naszym życiu. Już jako dzieci byliśmy w ten sposób dyscyplinowani i zmuszani do prawidłowego - według otaczających nas dorosłych zachowania. W dorosłym życiu również często stosujemy metodę kija i marchewki - zarówno na sobie jak i na swoich dzieciach. Gdy coś nam wyjdzie - lubimy się nagradzać, kiedy poniesiemy porażkę - przez wiele godzin potrafimy ganić się w myślach i robić sobie wyrzuty. Mimo, że od lat wiemy - jak nieskuteczne są te metody na nas samych - dalej staramy się w ten sam sposób wychować własne dzieci. Licząc - że tym razem rezultaty będą dużo lepsze, niż w przypadku nas samych. Niestety – nagrody i kary - tak jak nie zadziałały na nas - nie działają jako metoda wychowywania dzieci.
 

Nagrody i kary - konsekwencje

 
Problem z metodą kija i marchewki jest jeden. W życiu dziecka - pojawia się sędzia. Dorosły - który według własnych norm kwalifikuje zachowanie jako dobre lub złe. Jeśli jest złe - dziecko spotyka kara, jeśli zachowało się odpowiednio - dostaje nagrodę. W ten sposób - z pomocą nagrody i kary - zaczynasz wpajać dziecku, że nie jest odpowiedzialne za swoje życie. Zaczynasz przyzwyczajać je do myśli, że ktoś inny kontroluje jego życie. A ono samo nie ma na nie wpływu. 
Dziecko wychowywane na nagrodach i karach zaczyna koncentrować się na tym czego żądają od niego inni ludzie i czego ono powinno żądać od ludzi. 
 
Stosując nagrody i kary - nie pomagasz też w rozwiązywaniu problemu. Jeśli Twoje dziecko ma problem z zapamiętaniem tabliczki mnożenia - straszenie go konsekwencjami w postaci kary - tylko pogorszy całą sytuację.
Ile razy Ty -znajdując się w sytuacji dla Ciebie stresowej - zapominałaś przysłowiowego języka w ustach? Ile razy przez nerwy wypadałaś gorzej niż w sytuacji, gdy stres Cię nie dopadał.
Prawda jest taka - że w obliczu stresu - organizm człowieka koncentruje się na tym - aby przeżyć. Dlatego zwiększa nam się pojemność płuc, przyspiesza bicie serca i przepływ krwi. W takich sytuacjach - jesteśmy gotowi do działania - a nie myślenia. Nasz organizm w sytuacjach stresowych wyłącza mózg. Nie jesteśmy w stanie planować, wykrywać prawidłowości, uzyskiwać informacji, klasyfikować problemów czy rozwiązywać problemy. Stajemy się też mniej kreatywni.
 
I w ten sposób na zagrożenie i karę reaguje także dziecko. Zamiast szybciej się uczyć i zapamiętywać - wpędzamy je w jeszcze większe problemy.
 

Nagrody i kary – uzmysłowienie problemu

 
Wyobraź sobie, że przychodzisz dziś do pracy – i Twój szef oczekuje od Ciebie, że w ciągu jednego dnia nauczysz się czegoś zupełnie nowego i bardzo skomplikowanego. Na przykład nauczysz się prowadzić ciężarówkę wraz z przyczepą, wykonasz operację usunięcia wyrostka robaczkowego czy wystąpisz jako akrobata w pokazach cyrkowych. W ramach mobilizacji i pomocy – zastosuje metodę nagrody i kary. Jeśli zrealizujesz jego plan – otrzymasz bilet na tygodniowy wyjazd służbowy w egzotycznym kraju (nagroda). Jednak jeśli poniesiesz porażkę – zostanie Ci odebrana połowa miesięcznego wynagrodzenia (kara).
Czy nagroda i kara pomogą Ci w nauce zupełnie nowych rzeczy, których wcześniej nigdy nie robiłaś? Czy nie lepiej byłoby – gdybyś zamiast presji w postaci nagrody i kary- została wcześniej odpowiednio przygotowana do nowych zadań – ukończyła szkolenie, czy nawet odpowiednie studia?
Więc dlaczego uważasz – że sposób marchewki i kija zadziała u dziecka, które również często po raz pierwszy – musi zmierzyć się z zupełnie nowym dla niego wyzwaniem.
 

Nagrody i kary kontra uczenie się na błędach

 
Skoro nagrody i kary nie są dobrym sposobem na nauczenie dzieci zachowań, do których są słabo przygotowane - to co wybrać w zamian? Jaką metodę wychowawczą zastosować - by dziecko potrafiło prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie oraz bez kłopotów przyswajało nową wiedzę i nabywało nowe umiejętności? Odpowiedzią jest metoda uczenia się na błędach, której poświęcimy kolejny artykuł.
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.
Polecane
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.