Efektywność w pracy - skup się na ty - co faktycznie możesz
Wielu ludzi - zbyt wiele czasu w pracy i poza nią - spędza na myśleniu. Myśleniu i przejmowaniu się problemami i sytuacjami, na które nie ma żadnego wpływu. Ktoś w pracy krzywo na Ciebie spojrzał, klient odreagował na Tobie codzienne stresy - a Ty już myślisz nad tym kolejnych kilka godzin. A tak naprawdę - masz minimalny wpływ na zachowanie innych osób. Więc zamiast tego - skup się na tych sprawach - na które faktycznie masz wpływ i w których możesz coś zdziałać. Zajmij się nimi - zanim urosną do rangi problemu - i staną się znacznie trudniejsze do rozwiązania.
Efektywność w pracy - zaczynaj projekt - myśląc o jego końcu
Zabierając się do pracy - musisz wiedzieć - do jakiego punktu chcesz dotrzeć. Ostatecznie nikt z nas nie dociera do miejsca docelowego - nie wiedząc wcześniej - gdzie ono się znajduje. Więc zanim zaczniesz nad czymś pracować - musisz wiedzieć co chcesz osiągnąć i w jaki sposób. W ten sposób znacznie zwiększysz swoją efektywność. Przestaniesz kręcić się w kółko. I będziesz wykonywać tylko te działania - które faktycznie przybliżą Cię do wyznaczonego celu. Aby tego dokonać - dobrze przed przystąpieniem do pracy - przygotować plan działania - i ściśle trzymać się jego wykonania
Efektywność w pracy - najważniejsze rzeczy wykonuj pierwsze
Tak wiem - te najważniejsze - czasami - a nawet często - są najcięższe. W związku z tym - mamy naturalną skłonność do odraczania i odkładania tych czynności w nieskończoność. Dlatego jeśli chcesz zwiększyć swoją efektywność w pracy - zacznij od zjedzenia największej i najobrzydliwszej żaby (zgodnie z nazewnictwem Briana Tracy). Czyli dzień w pracy rozpocznij od zadania - które najbardziej spędza Ci sen z oczu i które lubisz odkładać na później.
Inna metoda zwiększająca efektywność w pracy polega na wypisaniu wszystkich zadań do wykonania w danym okresie.
Następnie wszystkie zadania dzielimy na 4 grupy:
- ważne i pilne
- ważne i nie pilne
- nieważne i pilne
- nieważne i niepilne
A następnie w pierwszej kolejności wykonaj zadania z grupy 1, a potem zajmij się 2 punktem. Na 3 i 4 punkt poświeć najmniej czasu. W tych miejscach są zwykle zapychacze czasowe. zajmują ogromną część czasu i nie przybliżają Cię do osiągania wyznaczonych celów
Efektywność w pracy - działaj według zasady Win Win
Prędzej lub później zauważysz - że nie jesteś sama w pracy czy firmie. To jeden wielki ekosystem - w którym Twój sukces i dobre samopoczucie - często jest uzależnione od sukcesu innych osób. Dlatego - staraj się zawsze postępować tak - jak chciałabyś - aby inni Cię traktowali. W ten sposób będziesz z uśmiechem szła do pracy, nie będziesz traciła czasu na utarczki z innymi pracownikami i Twoja efektywność wzrośnie
Efektywność w pracy - staraj się najpierw zrozumieć, a dopiero potem być rozumianą
Nawet, gdy spierasz się z innymi pracownikami i próbujesz przeforsować swój pomysł - najpierw słuchaj.
Nie przerywaj, nie wyśmiewaj - wysłuchaj ich opinii i zrozum do czego dążą i dlaczego proponują takie rozwiązanie. Nie rób też osobistych wycieczek w ich stronę. A gdy zrozumiesz ich punkt widzenia - dopiero wtedy przemyśl sprawę jeszcze raz i zajmij stanowisko w danej sprawie. Szanuj współpracowników w pracy. Dzięki temu nie będziesz traciła czasu na walkę z nimi. Dodatkowo - istnieje spora szansa - że razem wypracujecie lepsze rozwiązanie problemu - niż każde z osobna. Współpraca i wzajemne poszanowanie - wpływa na Twoje samopoczucie w pracy. Oraz na efektywność.