Dzisiaj jest: 22.7.2019, imieniny: Magdaleny, Mileny, Wawrzyńca

Przeciwutleniacze - twoi sprzymierzeńcy w walce ze zmarszczkami

Dodano: 5 miesięcy temu Czytane: 1276 Autor:

Czy wiesz, że w pożywieniu znajdziesz najwięcej sprzymierzeńców w walce ze zmarszczkami? Poznaj całą prawdę o antyoksydantach!

Przeciwutleniacze - twoi sprzymierzeńcy w walce ze zmarszczkami
Wiesz jaka jest najczęstsza przyczyna miażdżycy, choroby nowotworowej i szybkiego starzenia się? Nadmiar wolnych rodników w organizmie. Wolne rodniki wraz z przeciwutleniaczami krążą po naszym organizmie. Jeśli zachowana jest między nimi równowaga to jest dobrze. Jeśli tylko ta równowaga zostaje zaburzona -  zaczynają się nasze problemy!

Istnieje szereg witamin, mikroelementów, enzymów, flawonoidów i innych substancji, które potrafią wychwytywać wolne rodniki i tak je przekształcać – by nie robiły nam szkody oraz ograniczały tempo starzenia się skóry i powstawania zmarszczek.

 

Antyoksydanty - gdzie ich szukać?


Beta-karoten – to on nadaje warzywom i owocom charakterystyczny pomarańczowy kolor (czasami żółty lub zielony). Jest bardzo ceniony za swoje właściwości – potrafi zwalczać wolne rodniki w takich tkankach, gdzie inne przeciwutleniacze okazują się bezradne. Dodatkowo skutecznie chroni nasze ciało przed nowotworami i chorobami serca. Potrafi pomóc przygotować się do lata i nadmiernego opalania. A oprócz tego neutralizuje działanie wolnyvh rodników, które pojawiają się w skórze pod wpływem promieniowania UV. Co ważne – nasz organizm sam reguluje tempo przekształcania beta – karotenu w witaminę A, zgodnie z zapotrzebowaniem w danej chwili.

Gdzie znajdziemy Beta-karoten??

W brokułach
Marchwi
Suszonych morelach
Kalarepie
Szpinaku
Sałacie
Dyni
Grejpfrucie
Mango

Glutation  - kolejny antyoksydant o śmiesznie brzmiącej nazwie. Często nazywany jest aminokwasem młodości – ponieważ rozbraja wolne rodniki oraz zapobiega utlenianiu substancji tłuszczowych. Co ciekawe – posiada zdolność blokowania około 30 substancji rakotwórczych, które znalazły się w naszym organizmie. Chroni także nasz organizm przed szkodliwymi substancjami zawartymi w dymie papierosowym i alkoholu.

 

Niestety – co jest smutnym standardem – z wiekiem ilość glutationu w komórkach maleje – i dlatego musimy posiłkować się odpowiednią dietą. Przy czym warto wiedzieć że zarówno ugotowane jak i zakonserwowane warzywa i owoce tracą glutation. Więc aby go pozyskać – trzeba jeść surowe, nieprzetworzone produkty

Glutationu najwięcej znajdziemy w:

Awokado
Arbuzie
Szparagach
Grejfrucie
Pomarańczach
Truskawkach
Brzoskwiniach
Ziemniakach
Kabaczkach
Kalafiorze
Brokułach
Pomidorach
Jagnięcinie
Gotowanej szynce

Indole – kolejne sprzymierzeńcy w walce z wolnymi rodnikami. Dodatkowo znane są ze zdolności polegającej na hamowaniu syntezy rakotwórczych nitrozoamin. Niestety gotowanie zmniejsza ich zawartość – w  tym przypadku o połowę – ale jednak.

Indole znajdziemy w:

Kapuście
Kalafiorze
Kalarepie
Brukselce
Brokułach
Rzodkiewce
Rzepie
Brukwi
Chrzanie
Gorczycy i wytwarzanej z niej musztardzie

Likopen - przez wielu naukowców uważany za jeden z najlepszych sprzymierzeńców naszego organizmu przed wolnymi rodnikami - a co za tym idzie zmarszczkami. Wielu badaczy twierdzi, że jest to związek który obniża prawdopodobieństwo zachorowania na raka gardła, raka prostaty, raka piersi, raka skóry, raka w układzie pokarmowym czy raka szyjki macicy. Jakby tego było mało - chroni przed  chorobami serca, zmniejsza ilość cholesterolu we krwi oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia ślepoty. Dodatkowo - jest to jeden z nielicznych związków - które nie giną w związku z przetwarzaniem ich - jest nawet odwrotnie - jego ilość w koncentracie, ketchupie i innych przetworach pomidorowych jest większa. Co ważne i o czym często wiele osób nie wie - jest lepiej wchłanialny jeśli podawany jest do spożycia wraz z oliwą. 

Najwięcej znajdziemy go w:

Pomidorach
Arbuzach
Morelach
Czerwonych grejpfrutach

Kwercetyna - jeden z mocniej działających flawonoidów. To właśnie dzięki tej substancji cebula znana jest ze swoich leczniczych właściwości. Z łatwością pokonuje wolne rodniki, zmniejsza lepkość krwi - dzięki czemu chroni przed zmianami miażdżycowymi. Znana jest także ze zwalczania stanów zapalnych, bakterii, wirusów i grzybów. Zmniejsza reakcje alergiczne.

 
Czytaj także: Jak parzyć herbatę?

Najwięcej znajdziemy jej w:

Żółtej i czerwonej cebuli (co ważne - nie w białej)
Czerwonych winogronach
Brokułach
Pomidorach
Sałacie
Czereśniach
Truskawkach
Zielonej herbacie

Flawonoidy - pozostałe nie wymienione przeze mnie wcześniej. W tej grupie znajdziemy ponad 5 tysięcy różnych związków. Występują one głównie w kwiatach, owocach, nasionach czy liściach i korzeniach. To właśnie one nadają roślinom smak, zapach i kolor i noszą nazwę witaminy P. Neutralizują wolne rodniki, chronią przed utlenianiem się cholesterolu, wzmacniają naczynia krwionośne i lekko je rozszerzają - dzięki czemu w niewielkim stopniu obniżają ciśnienie krwi. Dodatkowo przeciwdziałają zbyt intensywnemu krzepnięciu krwi. Chronią także witaminę C przed zbyt szybkim rozkładem - dzięki czemu dłużej znajduje się w naszym organizmie. Wzmacniają także odporność organizmu.

 

Te związki chemiczne znajdziemy w:

Cebuli
Kapuście
Brokułach
Fasoli
Soi
Cykorii
Selerze
Jabłkach
Wiśniach
Jagodach
Żurawinie
Porzeczkach
Ciemnych winogronach
Grejpfrutach
Pomarańczach
Orzechach
Kakao
Czekoladzie
Czerwonym winie
Herbacie
Przyprawach - np rozmaryn, majeranek

Co ważne, nie tylko przeciwutleniacze są naszymi sprzymierzeńcami w walce o młodość. Bardzo ważny jest także kolagen. Ubytek kolagenu powoduje szybsze starzenie się skóry. Dlatego po 25 roku zaczynają sie pojawiać pierwsze zmarszczki. 

Aby dowiedzieć się więcej na temat starzenia się i walki ze zmarszczkami zapraszam na mojego bloga o zmarszczkach.
Źródło: https://zmarszczkowo.blogspot.com/
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.
Polecane