O tym jak ważna jest wymiana opon zimą na opony zimowe - nikogo nie trzeba przekonywać. Używając opon zimowych znacząco poprawiamy bezpieczeństwo i jakość jazdy na ośnieżonych czy oblodzonych drogach. I to są fakty. Jednak wymiana opon letnich na zimowe do najtańszych nie należy. Dlatego wielu kierowców zastanawia się co wybrać - opony bieżnikowane czy opony nowe?
Opony bieżnikowane - podstawowe informacje
Opony zimowe bieżnikowane - nie są oponami nowymi. Są to opony - na których wcześniej już ktoś jeździł i z nich korzystał. Po standardowym czasie eksploatacji - nie trafiają do utylizacji - jako odpad. Otrzymują drugie życie - wraz z nowym bieżnikiem - służą kolejnym osobom kolejne miesiące czy też lata. W zależności od opony 70 - 80% całej opony stanowi jej korpus - czyli karkas. Który teoretycznie nie ulega zużyciu i zniszczeniu.
Pozostałe procenty opony - to bieżnik - który wraz z eksploatacją zużywa się i sprawia, że opona coraz gorzej sprawuje się podczas jazdy. Dlatego wymiana bieżnika na nowy pozwala wydłużyć życie opony i zmniejszyć ilość odpadów dostarczanych do środowiska. Za oponami bieżnikowanymi przemawia jeszcze jedna rzecz - są one znacznie tańsze od opon nowych. Nie trzeba przecież na nowo wytwarzać całej opony - wystarczy wymienić jej 30% - czyli bieżnik.Czytaj także: Zimówki w samochodzie - dlaczego są ważne?
Opony bieżnikowane - wady
Oczywiście przed wymianą bieżnika - opona przechodzi szereg testów potwierdzających jej jakość i możliwość dalszej eksploatacji. Dopiero po nich na stary karkas nalewany jest nowy bieżnik.
Mimo całej staranności w wykonaniu opon bieżnikowanych - opony zimowe nalewki mają tez swoje wady. Po pierwsze - nie są oponami nowymi - a więc były już używane i być może jakiegoś uszczerbku mimo wszystko doznały. Tym bardziej jeśli zdarzyło się im już wcześniej jeździć po pełnych dziur drogach w Polsce. Kolejna wada - to sposób produkcji. Producenci opon rzadko kiedy zakładają ich drugie życie. I wytwarzając je - produkują je w ten sposób - by swoje funkcje bezawaryjnie spełniały do czasu zużycia bieżnika. Po tym czasie - nawet z nową nalewką mogą nie sprawdzać się tak dobrze na drodze, jak wcześniej.
Kolejna wada - opony te mają gorsze parametry - bo po prostu są starsze. Moja być bardziej hałaśliwe, mniej przyczepne, mające wpływ na sposób kierowania samochodu.
Więc czy jest sens używania i kupowania opon zimowych bieżnikowanych?
Warto pamiętać że tanie opony zimowe i tak będą lepiej sprawdzały się zimą od droższych i nowych opon letnich. Ponadto na wybór opon ma wpływ świadomość jakie trasy pokonujemy zimą. Jeśli jeździmy sporadycznie i w zasadzie tylko w mieście - warto wybrać opony bieżnikowane. Jeśli jednak odbywamy długie trasy, często w mało sprzyjających warunkach panujących poza miastem - lepiej wydać więcej pieniędzy i mieć opony nowe sprawdzonych producentów.
Opony nowe - od producenta
Przy czym warto pamiętać - że nowe opony też nie dają nam gwarancji bezpieczeństwa. Jeśli zostały wyprodukowane w Chinach i nigdy nie przeszły żadnego testu z tego jak sprawdzają się w warunkach zimowych - kupno opony bieżnikowanej sprawdzonego producenta i w tej samej cenie - może być znacznie lepszym rozwiązaniem. Dlatego - zanim zdecydujemy się na kupno taniej nowej opony zimowej - dowiedzmy się czy przeszła testy - i jak w nich wypadła.
Jak widzicie odpowiedź na pytanie opony bieżnikowane czy opony nowe - do najłatwiejszych nie należy. Wszystko zależy od zasobności naszego portfela - czy szukamy tanich opon zimowych oraz od warunków, w jakich będziemy jeździli zimą. Warto także przed dokonaniem zakupu poświecić chwilę i poczytać wyniki testów oraz opinie z użytkowania danych opon innych kierowców