Dzisiaj jest: 12.11.2019, imieniny: Konrada, Renaty, Witolda

Jak rozpoznać nietolerancję laktozy?

Dodano: miesiąc temu Czytane: 1232 Autor:

Nietolerancja laktozy może dotyczyć nawet 37% Polaków. Jeśli masz bóle brzucha po wypiciu kawy z mlekiem czy zjedzeniu jogurtu, być może twój organizm nie toleruje laktozy. Sprawdź to!

Jak rozpoznać nietolerancję laktozy?
Nietolerancje pokarmowe ostatnio zdarzają się coraz częściej nie tylko u dzieci. Produkty mleczna są jednak bogactwem białka i witamin: A, B12, D. Trudno z dnia na dzień wykluczyć z diety mleko i jego przetwory, szczególnie jeśli je lubimy. Dlatego zanim się na to zdecydujemy, sprawdźmy czy faktycznie mamy nietolerancję laktozy.
 

Jak sprawdzić nietolerancję laktozy?


Jeśli nie tolerujesz laktozy, jeden lub więcej z następujących objawów wystąpi po 30 minutach do dwóch godzin po spożyciu produktu zawierającego mleko:

- Wzdęcia brzucha, ból lub bolesne skurcze
- Bulgotanie w żołądku
- Biegunka
- Nudności, którym mogą towarzyszyć wymioty

U niektórych osób może także wystąpić pokrzywka lub inne zmiany skórne. Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie się zdiagnozować warto zapytać o to lekarza. 


 

Testy nietolerancji laktozy


W przypadku podejrzenia nietolerancji laktozy można wykonać szereg prostych badań, które w jednoznaczny sposób pozwolą nam ustalić czy faktycznie nasz organizm nie toleruje mleka i jego przetworów. Najprostszym badaniem jest badanie krwi. Oprócz tego można wykonać jeszcze inne badania, miedzy innymi:

- Badanie kału
- Wodorowy test oddechowy
- Biopsję jelita cienkiego
- Test doustnego podania laktozy
- Badanie molekularne polimorfizmu w obrębie genu laktazy (LCT) [źródło: https://www.medicover.pl]

Jeśli okaże się, że masz nietolerancję laktozy będziesz zmuszona zmienić dietę. Na początku może być ciężko, jednak na szczęście jest sporo zamienników mleka krowiego. 

 

Czym zastąpić mleko mając nietolerancję laktozy?


Jeśli nie wyobrażamy sobie życia bez mleka, mleko krowie możemy zastąpić innym rodzajem mleka np. mlekiem sojowym, ryżowym, migdałowym, kokosowym. Oprócz tego warto jeść więcej warzyw, które uzupełnią niedobory wapnia w naszym organizmie. Do takich warzyw zaliczamy: liściaste warzywa zielone - szpinak, jarmuż, brokuły. Warto też jeść: figi, morele, pomarańcze, migdały, sezam, orzechy laskowe, tofu.

Cierpisz na nietolerancję glutenu? Sprawdź te przepisy!
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.
Polecane