Osobowość
Zgodnie z tradycją poznawczą dominującą we współczesnej psychologii, rozwój osobowości w okresie dorastania opisuje się w kategoriach rozwoju koncepcji Ja. Dziecko przed okresem dorastania ma już wprawdzie ukształtowane Ja, jednak nie uświadamia go sobie. Możliwość objęcia świadomą myślą własnego Ja pojawia się w związku z rozwojem umysłowym na poziomie operacji, zwłaszcza formalnych. Koncepcję Ja można zdefiniować jako „sumę atrybutów, uzdolnień, postaw, charakteryzując siebie samego”Rozwój koncepcji Ja w okresie dorastania
W tym okresie wzrasta świadomość posiadania sprzecznych cech, które mogą ujawnić się w różnych kontekstach społecznych, np. można być ekstrawertykiem w domu, zaś w szkole introwertykiem, lub odwrotnie. Wahania nastrojów sprawiają, że w jednym momencie swojego życia młody człowiek będzie koncentrował się na pozytywnych charakterystykach samego siebie , w innych zaś- na negatywnych. Dopiero pod koniec okresu późnego dorastania następuje stopniowa koordynacja w zakresie najważniejszych czynników motywacyjnychZmiany w samoocenie
We wczesnym okresie dorastania następuję spadek samooceny w porównaniu z jej nierealistycznie wysokim poziomem z późnego dzieciństwa, po czym następuję stopniowy powolny wzrost samooceny, zwłaszcza u chłopców.Orientacja przyszłościowa młodzieży
Jednostka umiejscawia cele w tzw. perspektywie czasowej, czyli subiektywnej reprezentacji ilości przyszłego czasu, w której przewiduje zajście potencjalnego zdarzenia.Rozwój tożsamości
Najważniejszym zadaniem rozwojowym okresu dorastania jest, kształtowanie tożsamości indywidualnej. Tożsamość jego buduje się stopniowo, przez podejmowanie przez podmiot wyzwań obejmujących minimum trzy płaszczyzny tożsamości;- Orientację seksualną
- Postawę ideologiczną
- Ukierunkowanie zawodowe
- Funkcja ekspansywna (związana z osiąganiem jednostkowej autonomii)
- Obronna (ważna z punktu widzenia podtrzymywania tożsamościowej spójności i ciągłości w czasie)
- Kreatywna (służąca budowaniu osobowej odrębności )
- Odwetowa (której istotą jest wyrażanie niezadowolenia z niewystarczającej oferty społecznej i patologicznych relacji interpersonalnych.
Charakterystyka statusów tożsamości dla wczesnego dorastania
Tożsamość dyfuzyjna - charakteryzuje się zaabsorbowaniem wyglądem zewnętrznym i kształtowanie na jej podstawie własnej tożsamości płciowej oraz tożsamości grupowej.Tożsamość lustrzana (przejęta)-Rodzice, są dla takich nastolatków nadal autorytetem (lub jedno z nich), wyznaczającym model życia. Może to spowodować zaangażowanie się nastolatka w „nie swoją” ścieżkę życiową
Tożsamość negatywna- jest to identyfikacja z wartościami i modelem życia społecznie nieakceptowanymi. Można się odwołać do tożsamości antyspołecznej i kryminalnej.
Charakterystyka statusów tożsamości typowych dla młodzieży starszej
Tożsamość moratoryjna- budowana jest głównie na procesie eksploracji, eksperymentowania i sprawdzania siebie, z wykorzystaniem zdolności do myślenia na podstawie operacji formalnych .Tożsamość osiągnięta- starsza młodzież posiada już ten status. W tych obszarach życia, w których podjęła, po okresie eksploracji i poszukiwań, ostateczną decyzje (np. w sferze zawodowej), podczas gdy w innych sferach może znajdować się jeszcze na poziomie moratorium.
Źródło zdjęcia:Obraz Pexels z Pixabay
Przeczytaj także: Rozwój emocjonalny w okresie dorastania